مسواک نرم بخریم یا مسواک سخت؟

به گزارش وبلاگ دوست، سیمرغ/ مسواک وسیله ای ساده، ارزان و مفید برای تمیز کردن دندان هاست که هر روز از آن استفاده می گردد. خیلی مهم است مسواک مرغوب را بشناسیم و چگونگی استفاده صحیح از آن را بدانیم. در این مطلب با دکتر محمدرضا خامی، متخصص سلامت دهان و دندان پزشکی اجتماعی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره همین موضوع گفت وگو نموده ایم.

مسواک نرم بخریم یا مسواک سخت؟

ویژگی یک مسواک خوب چیست؟

مسواک انواع و قیمت های مختلف دارد. هنگام انتخاب مسواک باید به اندازه و نوع الیاف آن دقت کرد. الیاف یا موهای سر مسواک 3 نوع دارند؛ نرم، متوسط و سخت و بهتر است از مسواک با موهای نرم تا متوسط استفاده کرد زیرا استفاده مداوم از مسواک با موی زبر باعث صدمه به مینای دندان و آسیب لثه خواهد شد.

پس دلیل ساخت مسواک های سخت چیست؟

این مسواک ها مخصوص کسانی است که دندان هایشان رنگ گرفته البته مسواک های سخت باید به مدت کوتاهی استفاده شوند.

مسواک های خیلی نرم را به افرادی که خونریزی لثه دارند، توصیه میگردد؟

مسواک های خیلی نرم مخصوص بچه ها و افرادی هستند که اختلالات انعقادی دارند، اما در خصوص خونریزی های لثه باید علت را یافت. خونریزی مداوم از لثه نشانه التهاب آن است. جرم گیری التهاب را رفع می نماید و با این کار خونریزی قطع می گردد.

اندازه مسواک ها

طول پرزها مهم است. یعنی اندازه آن باید طوری باشد که راحت به دندان های انتهایی برسد. تقریبا بیشتر مسواک ها به سختی به دندان های انتهای فک می رسند. مسواک های خیلی عظیم هم برای برخی از افراد مناسب نیستند و باعث حالت تهوع آنها می شوند. می توان گفت انتخاب اندازه مسواک به سلیقه و عادت های هر فرد بستگی دارد.

چگونه باید از این وسیله نگهداری کنیم؟

راه نگهداری خاصی وجود ندارد. مسواک هایی در بازار وجود دارند که مجهز به درپوشند. این مسواک ها مناسب اند و بهداشت آنها به خصوص در مسافرت ها بهتر رعایت می گردد ولی نبود درپوش مانعی ایجاد نمی نماید. آنچه در خصوص مسواک ها اهمیت دارد، نحوه استفاده از آنهاست. برخی از افراد هنگام استفاده از مسواک، فشار زیادی به آن وارد می نمایند و مدام موهای مسواکشان خراب می گردد. فشاری که به مسواک وارد می کنیم، باید بسیار ملایم و مانند دردست دریافت قلم باشد.

مسواک باید هرچند ماه یکبار تعویض گردد؟

معمولا بعد از 3 ماه استفاده، موهای مسواک از هم باز می شوند. در صورت بروز این تغییر، حتما باید مسواک را عوض کرد. مدت مناسب برای استفاده از یک مسواک حدود 3 تا 6 ماه است. اگر مسواک بعد از 3 ماه خراب گردد، یعنی فشاری که به آن وارد می گردد، متناسب است ولی اگر بعد از یک ماه موهای مسواک از هم باز شد، به معنای آن است که یا جنس مسواک مناسب نیست یا فشاری که به آن می آوریم، زیاد است.

مسواک بچه ها

اندازه مسواک بچه ها کوچک تر است، الیاف نرم تری دارد و معمولا اشکال مختلف جذاب تر، رنگی و کارتونی دارند تا بچه ها به مسواک زدن ترغیب شوند.

چند بار و هر بار چند دقیقه مسواک زدن در روز را توصیه می کنید؟

حداقل باید 2بار در روز دندان ها را مسواک زد. گرچه زمان دقیقی را نمی توان برای مسواک زدن معین کرد اما مسواک زدن 30-20 ثانیه ای برای پاک کردن سطوح کافی نیست و این کار باید بیش از 3-2 دقیقه طول بکشد.

مسواک های برقی

هیچ تفاوتی بین مسواک برقی و دستی نیست. مسواک برقی برای افرادی که دچار ناتوانی های عضلانی هستند و نمی توانند دستشان را به خوبی تکان دهند، مناسب است.

نخ دندان

نخ دندان برای تمیز کردن فاصله بین دندان در افرادی که پرکردگی های زیادی در دندان ها، دندان های نامرتب و به هم چسبیده دارند، مفید است. از آنجا که نخ باید از فضای بین دو دندان عبور کند، بهتر است نازک و ظریف باشد تا با فشار کمتری از فضای بین دندانی رد گردد. برای افرادی که روکش دندانی دارند، نخ دندان های خاصی توصیه می گردد که می توان از داروخانه ها تهیه کرد

منبع: همگردی

به "مسواک نرم بخریم یا مسواک سخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسواک نرم بخریم یا مسواک سخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید