طراحی ویلای مدرن دوبلکس

به گزارش وبلاگ دوست، امروزه افراد برای فرار از دود و دم و شلوغی شهرهای بزرگ، ترجیح می دهند در مکانی آرام و خلوت و البته خوش آب و هوا، زمینی را تهیه کرده و اوقات فراغت خود را در کنار خانواده در آنجا سپری نمایند، بنابراین داشتن یک ویلا مخصوصا در موقعیت جغرافیایی خوب میتواند این نیاز را برآورده کند.

طراحی ویلای مدرن دوبلکس

برای داشتن یک ویلای زیبا و البته کاربردی نیاز است که این سوالات را خود بپرسیم:

  • هدف از طراحی و ساخت ویلا چیست؟ آیا تصمیم به استفاده شخصی و خانوادگی از این ویلا دارم یا هدف فروش یا سرمایه گذاری است؟
  • بودجه مالی در نظر گرفته شده برای داشتن این ویلا چقدر است؟
  • چه سبکی را برای داشتن یک ویلا انتخاب کنم ؟

سوالاتی همچون نمونه های بالا میتواند دغدغه افرادی باشد که تصمیم به داشتن یک ویلا دارند اما نمیدانند که کدام گزینه مناسب است، بنابراین به بررسی حالت های مختلف ویلاها میپردازیم:

حالت های مختلف ویلاها، باغ ویلاهای فلت (تک طبقه و مسطح)، ویلاهای دوبلکس، ویلاهای تیریبلکس و … هستند، که این روزها ویلاهای دوبلکس از محبوبیت بیشتری برخوردارند و در اینجا ویژگی های ویلاهای دوبلکس را بررسی مینماییم:

طراحی سالن ویلا به ارتفاع نزدیک به دو طبقه

طراحی بدنه سالن با شیشه های یکسره با ارتفاع زیاد بصورتی که دید آزادی به افراد داخل و خارج بنا بدهد.

در نظر گرفتن ویدیا همان فضای خالی طبقه دوم که مشرف به طبقه اول است و از لحاظ بصری، طبقات با هم در ارتباط هستند.

تقسیم فضاهای مورد نیاز افراد در دو طبقه، بنحوی که اصولا در باغ ویلاهای دوبلکس سالن، آشپزخانه و یک اتاق مستر در طبقه همکف و اتاق های دیگر و مابقی فضاها در طبقات بالاتر جانمایی میشود.

جانمایی دستگاه پله ای در داخل فضا جهت ارتباط با طبقات دیگر, لازم بذکر است که بدانیم این پله بغیر از نقش ارتباطی بعنوان بک عنصر تزئینی در ویلا بکار میرود و و از مابقی دستگاه پله ها جداگانه در نظر گرفته میشود.این پله میتواند به شکل ال , گرد و … طراحی شود.

در طراحی ویلا دوبلکس بهتر است است که سادگی در طراحی داخلی و طراحی نمای ویلا را رعایت کنیم که فضای ویلا برای افراد، خسته کننده و تکراری نشود.

در طراحی ویلاهای دوبلکس موارد زیر را حتما در نظر بگیریم

جهت درست قرارگیری ساختمان ویلا:

بهترین مکان برای طراحی ویلای دوبلکس و ساخت خانه دوبلکس، شمالی ترین قسمت زمین است. نور و صرفه جویی در مصرف انرژی، اصلی ترین دلیل برای این نکته می باشند, و همچنین طراحی داخلی ویلا و نمای ویلا دوبلکس به مراتب زیباتر و بهتر میشود. خورشید از سمت مشرق طلوع می نماید و در طول روز، متمایل به جنوب به سمت مغرب حرکت کرده و از آن غروب می نماید. وقتی طراحی خانه ویلایی دوبلکس شما، مطابق این جهت نمایی باشد، بهترین نتیجه را برای دریافت نور و صرفه جویی در مصرف انرژی برای شما خواهد داشت و همچنین نمای ویلای دوبلکس شما بسمت خورشید خواهد بود(البته که میبایستی در طراحی ویلاها به منطقه جغرافیایی ملک نیز توجه داشته باشیم).

در نظر گرفتن سایه اندازی و سایه بان در طراحی نمای ویلا:

در طراحی ویلا باید به میزان سایبان ها روی پنجره های شمالی و جنوبی یا شرقی و غربی توجه نماییم، چرا که نور بیش از حد , یا نور تند غرب و شرق میتواند در ساعاتی از روز آزار دهنده باشد.در ضلع جنوب میتوان از سایه بان های بلند تر و در شمال از سایه بان های کوتاه تر استفاده نمود.البته به این مورد توجه داشته باشیم که سایه بان ها حتما نباید عناصر یا سازه های الحاقی به ساختمان باشند و میتواند حجم نمای ویلای دوبلکس جوری در نظر گرفته شود که هم به زیبایی بنا بیفزاید هم کاربردی و در نقش سایه بان باشد.

ارتفاع سقف در طراحی ویلای دوبلکس:

ارتفاع سقف در نظر گرفته شده برای ویلا دوبلکس می تواند همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد. بهترین طراحی داخلی ویلا می تواند در یک ارتفاع سقف نامناسب گم شود و ارزش خود را از دست بدهد و یک طراحی داخلی ویلای معمولی با یک ارتفاع سقف مناسب می تواند ایده آل و فوق العاده به نظر برسد. به هیچ وجه در ارتفاع سقف خانه ویلایی دوبلکس خود خساست به خرج ندهید و تا جایی که قوانین اجازه می دهند ، آن را افزایش دهید.البته لازم است که قبل از ساخت ویلا و طراحی پلان های ویلا، از ارگان مربوطه همان منطقه، اطلاعات کافی در مورد میزان تراکم , ارتفاع مجاز , تعداد سقف ها و دیگر موارد را بدرستی بدست آوریم.چرا که در خیلی موارد زمین های باغ ویلایی نزدیک به منطقه ها مسکونی دارای محدودیت ارتفاعی میباشند.

زیبایی و تاثیر طراحی در ویلای دوبلکس:

لازم است قبل از شروع طراحی و ساخت و ساز ابتدا سبک مدنظر خود را مشخص نماییم که نتیجه نهایی کار دارای هماهنگی باهم باشد.

برای این کار لازم است که اشراف حدودی به خصوصیات انواع سبک طراحی ویلا و ساختمان ها داشته باشیم ,که متاسفانه افراد زیادی بدون آگاهی و بدون مشاوره گرفتن از یک طراح و معمار، شروع به ایده دادن در فضاهای مختلف ساختمان میکنند و درپایان کار , نتیجه بسیار نامطلوب است…

سبک های پرطرفدار در ویلاسازی و طراحی ویلاهای دوبلکس: سبک مدرن، سبک کلاسیک و سبک نئوکلاسیک هستند که هرکدام دارای ویژگی های منحصر بفردی اند که با آگاهی کامل در مورد این سبک ها میتوان یک بنای زیبا را خلق نمود.

محل جانمایی پله در ویلاهای دوبلکس:

این یکی از طلایی ترین و مهمترین نکات در طراحی خانه دوبلکس ویلایی شما می باشد. بهترین محل را باید برای آن انتخاب نمایید. حتما دقت داشته باشید که پله ها جلوی نور را نگیرند، فضاهای اصلی را اشغال ننمایند و امکان دسترسی از پایین و بالای پله به قسمت های مختلف به راحتی موجود باشد.تزئینات زیبای این راه پله (بدنه، نرده و چیدمان پله ها)، تاثیر زیادی در چشمگیر بودن فضای داخلی ویلا دارد.

در نظر گرفتن دیوار شیشه ای در ویلای دوبلکس:

بهتراست در قسمتهایی که در معرض تابش نور مستقیم آفتاب می باشد، از دیوارهای شیشه ای برای طراحی ویلا مدرن دوبلکس خود بهره ببرید. البته آب و هوای منطقه سکونتی شما بسیار در این امر موثر است. در قسمتهایی از خانه ویلایی دوبلکس شما این کار تقریبا ممنوع می باشد. اما در جهت جنوب زیبایی خاص و منحصر به فردی به ویلا شما خواهد بخشید.

لازم بذکر است که برای داشتن یک ویلای زیبا و کاربردی، داشتن یک نقشه و پلان خوب کمک بسزایی در این راستا دارد, چرا که طراحی نقشه های معماری پایه و اساس یک ساختمان میباشد که بایستی بدرستی صورت پذیرد، اگر تمامیه موارد بالا را + این چند مورد در نظر بگیرید میتوانید از داشتن یک ویلای زیبا لذت ببرید:

طراحی یک نقشه معماری اصولی و تامین فضاهای مورد نیاز اعم از: سالن متناسب با متراژ متناسب با ملک، طراحی یک ورودی مجذوب کننده، طراحی اتاق های مستر و استاندارد , طراحی استخر , جکوزی و اتاق بازی و .., طراحی یک روف گاردن زیبا و قابل استفاده در فصول مختلف

طراحی نشیمن و فضاهای خاص مد نظر کارفرما

پس از طراحی پلان سبک نمای خود را انتخاب میکنیم و بعد از آن بسراغ طراحی نمای بیرونی، محوطه سازی و جانمایی امکانات مورد نظر میکنیم , طراحی داخلی ویلای دوبلکس نیز از اهمیت زیادی برخوردار میباشد که میبایستی حتما حتماا طراحی نما با طراحی داخلی ویلا از یک سبک انتخاب, طراحی و اجرا شود.

منبع: اتاق

به "طراحی ویلای مدرن دوبلکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ویلای مدرن دوبلکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید