سراغ خنکی را فقط از شمال نگیرید! کوهرنگ؛ ویترین شقایق های واژگون در دامنه های زاگرس

به گزارش وبلاگ دوست، برای سفر به کوهرنگ بعد از طی راستا 9 ساعته ای از تهران، با اتوبوس یا وسیله شخصی به شهرکرد می رسید، پس از آن جاده به سوی چلگرد، در مرکز شهرستان کوهرنگ حدود 90 کیلومتر است. این منطقه را بهشت سفید ایران می دانند، چون 10 درصد کل آب های ایران از این ناحیه تامین می گردد و جدا از آن در زمستان ها پربرف است.

سراغ خنکی را فقط از شمال نگیرید! کوهرنگ؛ ویترین شقایق های واژگون در دامنه های زاگرس

اگر بهار به کوهرنگ سفر کنید، دشت شقایق های واژگون را می بینید، یکی از منطقه ها پرگل ایران. این دشت بزرگ ترکیبی ست از سبزه و سرخی شقایق ها. تصور چنین بهشتی در دامنه کوه های زاگرس سخت نیست. اما تماشا آن از روی چند عکس کجا و رفتن و تماشاش از نزدیک کجا. از داخل عکس که نمی توانید هوای خوبش را حس کنید.اردیبهشت که بگردد، تا 50 هزار جهانگرد در روز به دشت شقایق می آیند. محلی ها به آن گل بگریو یا گریان می گویند؛ شاید چون سرش را مثل گل های غمگین پایین انداخته.

این راهم بگوییم که برای رسیدن به دشت لاله های واژگون ابتدا بعد از رسیدن به کوهرنگ باید جهت خود را به سمت روستای دیمه بنوستکی ادامه دهید. در این نقطه باید یک جهت 15 کیلومتری را برای رسیدن به دشت لاله های واژگون طی کنید. در جهت چشم انداز ها بسیار زیبایی از چشمه ها و دشت خواهید دید. دامنه های گلستان کوه خوانسار صاحب یکی از دشت های زیبا و منحصربفرد پوشیده از لاله های واژگون است.

اما جاذبه اینجا منحصر به لاله های غمگینش نیست؛ هوا که گرم تر بگردد، بساط اسکی تابستانی، پیک نیک و کمپینگ هم در این منطقه به راه است. سرما که از راه برسد، پاییز زیبای هزار رنگ کوهرنگ فرا می رسد و کوچ عشایر هم آغاز می گردد. خیلی ها برای اسکی، پیست اسکی کوهرنگ را به جاهای دیگر ترجیح می دهند، چون بکرتر است و پربرف تر.

خیلی ها معتقدند برترین زمان سفر به کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، اردیبهشت و خرداد است. در بهار چشمه ها پرآبند و لاله های واژگون هم همه جا را قشنگ تر نموده اند. اما ما می گوییم این منطقه در هر فصلی قشنگ است. در تابستان هم گیاهان دارویی در آنجا می روید و هم هوا خنک است که می تواند پاتوق گرمایی ها باشد. پاییز می گردد کوچ عشایر را دید و در کمپ جهانگردی عشایری ماند و زمستان ها هم که بازار اسکی داغ است.

در این زمینه:

تصاویر خاص از طبیعت کوهرنگ

ببین و لذت ببر!

یکی از شاخصه های کوهرنگ به جز لاله های واژگونش، چشمه کوهرنگ است که با جریانی بسیار زیاد از دامنه های زردکوه سرچشمه می گیرد و پس از گذر از پیچ و خم های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ ریخته می گردد. آب این چشمه از تونل اول کوهرنگ می گذرد و وارد زاینده رود می گردد. چشم انداز ها بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن را دوچندان نموده است. در اطراف این چشمه چشم اندازهای زیبای طبیعی و عشایری را می بینید که اطراف این دریاچه را برای گذران زندگی انتخاب نموده اند.

غار یخی چما

غار یخی چما غاری در فاصله 25 کیلومتری از روستای چلگرد است و همان طور که از نام آن پیداست، جایی سراسر پوشیده از برف و یخ است که حتی در ماه های گرم تابستان هم سرمای خود را حفظ می نماید. این غار بزرگترین منبع آب شیرین ایران هم هست که به علت موقعیت قرار گیری و ریزش برف در طی چندین سال و انباشت آن، این برف و یخ ها فصلی نبوده و به صورت دائمی در آمده اند.

کمپ عشایری کوهرنگ

زندگی عشایر برای ما شهرنشین ها آنقدر متفاوت و مجذوب نماینده است که باعث شده محلی برای تماشای زندگی آنها درنظر گرفته گردد. در کمپ عشایری می توانید غذاهای محلی بختیاری را امتحان کنید، بانوانی را ببینید که گوشه ای نشسته اند و نان می پزند و بچه هایی که با لباس های رنگ و وارنگ این طرف و آن طرف می دوند. از عشایر می گردد کره و سرشیر خرید و چند دقیقه ای غرق زندگی شان شد. کمپ عشایری، خیلی وقت نیست که کارش را آغاز نموده. سال 1391 بود که چادرهای آن برپا شد و در این سال ها جهانگردان زیادی چه ایرانی و چه غیرایرانی به تماشاش رفته اند.

آبشار شیخ علیان

این چشمه در روستای سرآقا سید قرار گرفته، روستایی پلکانی که خودش یک پا جاذبه است. بهار که می گردد، چشمه شیخ علیان پرآب است و چشم انداز زردکوه در مقابلش، زیباترش هم نموده، چشم انداز کوه به اضافه عشایر بختیاری.

از شهر چلگرد تا آبشار فقط 5 کیلومتر راه است. این آبشار بکر است، بنابراین نه تابلوی راهنما دارد و نه کنارش امکانات خاصی ساخته شده. پیشنهاد می کنیم راه درست را از محلی ها بپرسید.

در این زمینه بخوانید:

پیشنهاد یک سفر تابستانی و البته سورئال؛ تونل برفی ازنا

رازهای جاده هراز؛ بهشت آبگرم ها و دشت های کارت پستالی!

در طبیعت چادر می زنید؟ این اصول را باید رعایت کنید

کجا بمانیم؟

به منظور اقامت در شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری، گزینه های زیادی پیش رویتان است. علاوه بر هتل 3 ستاره ای که در این منطقه وجود دارد عده زیادی از علاقمندان به طبیعت گردی در طبیعت این منطقه اقدام به برپا کردن چادر می نمایند و شب را در این منطقه می گذرانند. این هم راه خوبی است تا هم بگردد از خنکای طبیعی هوا استفاده کرد و هم شبی را مانند عشایر گذراند.

منبع: ایرنا زندگی

به "سراغ خنکی را فقط از شمال نگیرید! کوهرنگ؛ ویترین شقایق های واژگون در دامنه های زاگرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سراغ خنکی را فقط از شمال نگیرید! کوهرنگ؛ ویترین شقایق های واژگون در دامنه های زاگرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید