راهنمای تحصیل در اسپانیا

به گزارش وبلاگ دوست، کشور زیبای اسپانیا یکی از مجذوب کننده ترین مقاصد گردشگری محبوب جهان محسوب می شود و بسیاری از دانشجویان از اروپا و سایر نقاط جهان در پی ادامه تحصیل در اسپانیا هستند.

راهنمای تحصیل در اسپانیا

پادشاهی اسپانیا دارای قدمت تاریخی بزرگ است. مرکز این کشور مادرید و جمعیت آن 46,059,000 نفر است که اسپانیا را تبدیل به بیست و هفتمین کشور دنیا از نظر جمعیت می کند. زبان رسمی این کشور اسپانیایی و واحد پول آن یورو است. از میان شهرهای مهم این کشور می توان به والنسیا، بارسلون، مالاگا، سویا و ساراگوزا اشاره کرد. این پادشاهی کهن همواره پذیرای دانشجویان سراسر دنیا برای تحصیل در دانشگاه ها و مراکز تحصیلی خود بوده است.

در شهرهای بزرگ اسپانیا مانند مرکز آن مادرید و یا بارسلونا و والنسیا دانشگاه های بسیار معتبری با رنکینگ های دنیای زیر 550 وجود دارند که از سراسر دنیا دانشجویان را به سمت خود جذب می نمایند. تحصیل در این دانشگاه ها با مزایایی که نسبت به تحصیل در دیگر دانشگاه های اروپا دارد باعث محبوبیت دو چندان آن ها در بین علاقه مندان به تحصیل در خارج شده است که بدون تردید مهم ترین آن شهریه ناچیز تحصیلات (در صورت دریافت بورسیه) در مقایسه با دیگر کشورهای تراز اول دنیا است.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

د ر اسپانیا (بسیار مشابه با کشور خودمان) بچه ها از 3 سالگی وارد مهد کودک (La Educacion infantil) می شوند و تا 6 سالگی آموزش های پیش دبستانی را می آموزند که آخرین سال آن اجباری است. آموزش ابتدیی (La Educacion obligatoria) از 6 سالگی آغاز و تا 11 سالگی ادامه می یابد. در این مدت دانش آموزان ضمن آشنایی با محیط، خواندن و نوشتن و دروس ابتدیی را فرا می گیرند. سپس دوره آموزش میانهه (La Educacion Secundaria) را آغاز می نمایند که شامل دو مرحله است.

دوره اول 3 سال به طول می انجامد و دانش آموز پیروز به کسب مدرک انتها تحصیلات در دوره مدرسه می شود. مرحله دوم نیز 3 سال است که بعد از گذراندن آن، دانش آموز درجه تحصیلی Bachiller را دریافت می کند. در صورت تمایل دانش آموز یک دوره یک ساله پیش دانشگاهی (Curso de Orientacion Universitaria) را برای ورود به دانشگاه یا دوره های تشکیلات حرفه ای (La Formacion Profesional) پشت سر می گذارد.

تحصیلات دانشگاهی

د ر اسپانیا تحصیلات عالی در اسپانیا در دانشگاه ها، مجتمع های علمی -فنی و مجموعه های هنرهای زیبا امکان پذیر است. شرط ورود به دانشگاه داشتن دیپلم دبیرستان و قبولی در آزمون ورودی یا گذراندن دوره پیش دانشگاهی (Curso de Orientacion Universitaria) است، به این معنی که کسانی که دوره پیش دانشگاهی را نگذرانده اند، بعد از قبولی در امتحان و تایید صلاحیت علمی می توانند به دانشگاه راه یابند.

دوره های تحصیلی

1. مدرک Estudios de Primer Ciclo Arquitecto Tecnico, Diplomatura, Ingenierias Tecnicas بعد از گذراندن یک دوره دو یا سه ساله در دانشگاه ها و مؤ سسات آموزش عالی به دانشجو اعطا می شود.

2. مدرک De Segundo Ciclo Estudios Ingeniero o Arquitecto Superior Licenciado licenciaturas این دوره 2 سال طول می کشد و شرط ورود به آن داشتن مدرک Primer Ciclo است. در این دوره دانشجو به ژرف نگری دروس گذرانده شده در دوره قبلی و فراگیری تخصص می پردازد. دانشجو با گذراندن این دوره، پیروز به دریافت مدرک Arquitecto ،Licenciado یا Ingeniero می شود.

3. مدرک (Estudios de Doctorado (Tercer Ciclo دانشجو با گذراندن یک دوره 5 ساله شامل دوره دو ساله متشکل از دروس تخصصی و به انتها رساندن انتها نامه پژوهشی جامعی در یک موضوع خاص (به مدت 3 سال) و دفاع از آن، مدرک Tercer Ciclo و عنوان دکترا می گیرد. شرط ورود به این دوره داشتن مدرک Segundo Ciclo است. بعد از اتمام دوره 2 ساله و قبولی در امتحانات، بایدتوانایی دانشجو برای پژوهش سنجیده شود و به تایید استادان دوره دکترا برسد و عنوان پیشنهادی برای انتها نامه پژوهشی مورد پذیرش یکی از استادان قرار گیرد. بدین ترتیب دانشجو می تواند رسما پژوهش را آغاز کند.

ارزشیابی مدارک تحصیلی

1. مدارک Estudios de Primer Ciclo و تمام مدارک دو یا سه سال تحصیل صادره از کلیه دانشگاه ها، مدارس عال فنی و مجتمع های آموزش عالی دولتی مورد تایید وزارت آموزش عالی کشور اسپانیا، کاردانی ارزشیابی می شود.

2. مدارک Estudios de Segundo Ciclo با چهار سال تحصیل (دو سال Primer Ciclo و دو سال Segundo Ciclo) صادره از تمام دانشگاه ها و مجتمع های آموزش عالی و مجتمع های عالی هنری دولتی مورد تایید وزارت آموزش عالی کشور اسپانیا، کارشناسی ارزشیابی می شود.

3. مدارک Estudios de Segundo Ciclo, Licenciaturas با حداقل 5 سال تحصیل تمام وقت صادره از تمامی دانشگاه ها و مجتمع های آموزش عالی و مجتمع های عالی هنری دولتی مورد تائید وزارت آموزش عالی کشور اسپانیا در صورت عدم ارایه رساله، کارشناسی ارزشیابی می شود.

4. مدارک موضوع بند 3 (دوره های 5 ساله) در صورت گذراندن انتها نامه ، (کارشناسی ارشد) ارزشیابی می شود. تنها دوره کارشناسی ارشد یک ساله در کشور اسپانیا مورد تایید نیست و گذراندن 120 واحد اروپایی و دفاع از انتها نامه جهت ارزشیابی مقطع به ماخذ کارشناسی ارشد الزامی است.

5. مدارک Tercer Ciclo صادره از کلیه دانشگاه ها و مجتمع های آموزش عالی و هنری دولتی مورد تایید وزارت آموزش عالی کشور اسپانیا، به شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر یا مدارک کارشناسی ارشد دوره دوم (Segundo Ciclo) کشور اسپانیا ، دکترا ارزشیابی می شود.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی، اسپانیایی و انگلیسی است که با توجه به رشته و گرایش مشخص می شود.

مدت و هزینه دوره های زبان آموزی اسپانیا: دوره های زبان به صورت دوره های فشرده نیمه فشرده و دوره های بعد ازظهر است و ماهیانه حداقل 200 یورو و حداکثر 700 یورو هزینه دارد.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

در اسپانیا هم دانشگاه های دولتی وجود دارد و هم دانشگاههای خصوصی؛ تحصیل در دانشگاه های دولتی با هزینه مناسب امکان پذیر است، ولی در دانشگاه های خصوصی این هزینه بالاتر است. کل هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی ترمی در حدود 3600 تا 6000 یورو و در مقطع دکترا بسیار ناچیز و تقریباً رایگان است (سالیانه 500 یورو).

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

میانگین هزینه زندگی بسته به استفاده از خوابگاه یا اجاره محل به صورت شخصی فرق دارد؛ ولی در حالت کلی،دانشجو موظف است تا هزینه های زندگی خود شامل اجاره مسکن، خورد و خوراک و رفت آمد را پرداخت کند. یک دانشجو برای داشتن یک زندگی دانشجویی میانه روبه خوب ماهیانه در حدود 700 یورو هزینه دارد و شامل اجاره اتاق های دانشجویی (300-400 یورو)، خورد و خوراک و رفت و آمد (300-500) است. امکان اجاره خوابگاه دانشجویی و واحد آپارتمان مستقل با صرف هزینه بیشتر (خوابگاه: 300-500 یورو واحد مستقل آپارتمان با سویت:500-1000 یورو) امکان پذیر است.

بورسیه تحصیلی

امکان دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا در کشور اسپانیا وجود دارد و دانشجویان می توانند با رزومه ای قوی در این مقطع از بورسیه تحصیلی بهره مند گردند، رزومه ای که باعث میشود دانشجویان در این مقطع بورسیه دریافت نمایند عبارت است از تحصیل در دانشگاه های معتبر در مقاطع پایین تر ، داشتن معدل مناسب و بالای 16 ، داشتن مدرک زبان IELTS، داشتن مقالات بین المللی در سطح ISIو شرکت در سمینار های مختلف

دانشجویان در مقطع دکترا میتوانند در هفته بین 20 الی 30 ساعت کار دانشجویی داشته باشند و یا اگر رزومه قوی ارائه دهند میتوانند ماهیانه با توجه به نظر استاد راهنمای خود در حدود 1200 تا 1500 یورو حقوق ماهیانه دریافت نمایند.

برترین دانشگاه های اسپانیا

Universitat de Barcelona156
Universidad Autónoma de Madrid187
Universitat Autònoma de Barcelona195
Complutense University of Madrid233
University of Navarra270
Universitat Politècnica de Catalunya275
(Universidad Carlos III de Madrid (UC3M281
Universitat Pompeu Fabra296
Universitat Politècnica de València373

محدودیت سنی برای تحصیل

برای تحصیل در اسپانیا محدودیت سنی وجود ندارد. آنچه که بیشتر از سن اهمیت دارد کاری است که فرد از زمان اتمام تحصیل و یا در حین تحصیل انجام می دهد.

تعطیلات انتها سال تحصیلی

تعطیلات تابستانی در اسپانیا از اواخر ماه جولای آغاز شده و تا اواسط سپتامبر ادامه می کند.

آیا در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می دهد؟ در صورت درخواست دانشجو در مدت تعطیلات آخر سال تحصیلی محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می گیرد.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در اسپانیا

ثبت نام در دانشگاه سبب می شود که حدود 30 درصد هزینه های درمانی دانشجو تحت پوشش قرار گیرد. اما برای داشتن بیمه تکمیلی ماهیانه 60 تا 100 یورو باید پرداخت شود.

آب و هوای اسپانیا

کشور اسپانیا دارای آب و هوای مناسبی است و زمستان ها و تابستان های نسبتا معتدلی دارد. حد میانه درجه حرارت هوا در شهر بارسلون و مادرید در تابستان 24 و زمستان 8 درجه سانتیگراد است.

ویزا و کار دانشجویی اسپانیا

در مرحله نخست دانشجو باید برای دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر اقدام کند. پس از دریافت پذیرش با ارائه مدارک مورد نیاز به سفارت، ویزای تحصیلی اسپانیا صادر خواهد شد. نکته قابل توجه اینکه گرفتن پذیرش از دانشگاه مورد نظر ملاک قطعی برای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا نیست. در این رابطه، اعتبار دانشگاه نیز برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا نقش به سزایی دارد. پس از اینکه دانشجو پیروز به اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا شد می تواند بعد از گذشت سه ما از ثبت نامش در دانشگاه، کارت اقامت دانشجویی دریافت کند.

  • اخذ ویزا برای والدین دانشجو سه ماه بعد از ثبت نام در دانشگاه به دانشجو کارت اقامت دانشجویی تعلق می گیرد که می تواند به وسیله آن برای ویزای اقوام درجه یک شامل پدر و مادر و همسر و فرزند اقدام کند.
  • عزیمت دانشجوی متاهل به همراه همسرش پس از اخذ کارت اقامت امکان اقدام برای انتقال همسر دانشجو به اسپانیا وجود دارد که در حدود 6-7 ماه به طول می انجامد.
  • آیا ویزای دانشجویی اسپانیا برای چند بار ورود و خروج است؟ ویزای دانشجویی محدودیت ندارد و برای چند بار ورود و خروج صادر می شود.

شرایط کار دانشجوئی در مدت تحصیل و تعطیلات دانشگاه

پس اخذ کارت اقامت دانشجو در هر زمان از سال می تواند به مدت 2 تا 3 روز در هفته به صورت پاره وقت کار کند. دانشجویان مقطع دکتری در کشور اسپانیا مجوز کار در بازه ای 30 ساعته به صورت هفتگی دارا هستند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین 8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت است که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می تواند هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد.

منبع: کجارو / topuniversities.com / scholarship-positions.com / scholarshipportal.com / spainedu.org / mastersportal.com / studyinspain.info / studying-in-spain.com / studyabroadagency.com / پیمنت 24 / آراینا پارس / malekpour.ir

به "راهنمای تحصیل در اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید