در ستایش رمز و راز

به گزارش وبلاگ دوست به نقل از ان پی آر، اگر ناسا در ماموریت آینده خود به مدار مشتری، نشانه هایی از حیات پیدا کند، این آژانس فضایی می خواهد مطمئن گردد که هرچه که در آنجا وجود دارد نیز درباره ما اطلاعاتی داشته باشد. به همین علت، ناسا در حال درج کردن شعری روی فضاپیمایی است که قرار است سال آینده به فضا پرتاب گردد.

در ستایش رمز و راز

ادا لیمون، ملک الشعرای آمریکا و شاعر منتخب برای سرودن شعر پروژه ناسا گفت که نوشتن این شعر خاص یکی از سخت ترین ماموریت های او بوده است.

لیمون گفت: وقتی ناسا با من تماس گرفت و از من خواست یک شعر بنویسم، بسیار هیجان زده شدم و گفتم بله. سپس تماس را قطع کردیم و فکر کردم چگونه این کار را انجام دهم!؟ او گفت که فکر کردن به اینکه برای یک سفر 1.8 میلیارد مایلی چه چیزی بنویسم، سخت است. فاصله زیاد تا قمر اروپا به این معنی است که این فضاپیما تا سال 2030 یعنی شش سال پس از پرتاب به مقصد نخواهد رسید.

ماموریت فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این است که قمرهای یخی دارای ویژگی های لازم برای حفظ حیات هستند یا نه. ناسا امیدوار است با داده هایی که از سوی این فضاپیما ارسال می گردد، سرنخ هایی برای یکی از بزرگ ترین اسرار دنیا یافت گردد: آیا ما تنها هستیم؟

لیمون یکم ژوئن 2023 از شعر در ستایش رمز و راز: شعری برای اروپا که برای پروژه ناسا سروده است، رونمایی و اشاره نمود که در نوشتن این شعر از عناصر زمینی الهام گرفته شد. او گفت: کشف و شهود این شعر باید در حد و میزان زیبایی، قدرت و اهمیت سیاره خودمان می بود.

لیمون از رازهای پنهان زیر آسمان می نویسد: آواز نهنگ، پرنده آوازخوانی که صدای خود را در شاخه درختی که باد تکان می دهد، رها نموده است.

آب به عنوان یکی از عناصر حیاتی زندگی ما، بخش مهمی از این ماموریت است. دانشمندان بر این باورند که آبی که در زیر یک پوسته یخی در قمر اروپا واقع شده است، می تواند یکی از سه عنصر مورد احتیاج برای حفظ حیات را به مشتری بدهد.

لوری لشین، مدیر آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا که بر ساخت فضاپیما نظارت می نماید، گفت: دانشمندان بعلاوه می خواهند درباره آب قمر اروپا و اینکه آیا ممکن است دو عنصر سازنده دیگر حیات- مولکول های آلی و غذا- را در خود جای داده باشد یا نه، بدانند.

لشین اضافه نمود: قمر اروپا یک سیاره آبی مانند زمین است و سیاره ما سرشار از زندگی است. حال پرسش این است: آیا سایر سیاره های آبی نیز سرشار از زندگی هستند؟

ادا لیمون وقتی برای اولین بار در خصوص این ماموریت اطلاعاتی به دست آورد، ایده ای به ذهنش رسید: ما نیز از آب ساخته شده ایم. و همین سطر به شعری وارد شد که او اینطور به پایانش می رساند:

ما نیز از آب ساخته شده ایم/ آب فراخی که صدایمان می زند/ ما نیز از شگفتی ساخته شده ایم/ از عشق های بزرگ و معمولی/ از واژه های کوچک نامرئی/ از احتیاج به صدایی که از درون تاریکی صدایمان بزند.

شعر کامل با دست خط ادا لیمون بر دیوار فضاپیما نوشته می گردد- او مجبور شد 19 بار آن را بنویسد تا به نسخه نهایی و رضایتبخش برای خود برسد.

شما نیز می توانید با پیوست کردن نام خود به این شعر، خود را به قمر اروپا معرفی کنید. در این راستا در کمپینی با عنوان پیامی در بطری، همه نام های دریافت شده، روی ریزتراشه ای حک می گردد که در فضاپیما به سمت اروپا پرواز می نماید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "در ستایش رمز و راز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ستایش رمز و راز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید