مقبره مقدس تم سنیتی

به گزارش وبلاگ دوست، مقبره بی بی مریم (تم سنیتی) مربوط به سدهٔ 8 ه. ق. است و در شهرستان قشم، روستای تم سنتی واقع شده و این اثر در تاریخ 27 دی 1377 با شمارهٔ ثبت 2199 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نام تم سینیتى یا طم صنیتى (به روایت در بعضى کتب) در حقیقت باید نامى باشد که اسپانیایى ها به بقعه پیر داده و آن را تحریف شده: Tomb Saint یا Saint Tomp باید باشد.

مقبره مقدس تم سنیتی

بنای مقبره

در روستاى تم سنیتى قشم و در جوار منطقه توریان، بقعه پیر واقع شده که بناى موجود نیمه مخروبه آن در همین حالت هم بسیار زیبا و چشم نواز است. بنای مقبره دارای پلانی چهار ضلعی است که از خارج به هشت ضلعی تبدیل و به گنبد ختم می گردد. بناى موجود با گنبد کروى ضربى در نماى ظاهر نشان از فرم معمارى دوره سلجوقیان دارد. شاید در کمتر نقطه ای از ایران بتوانید مشابه این گنبد را پیدا کنید، زیرا جنس گنبد بنا از مرجان های دریایی است و از داخل نیز با آهک صدفی اندود شده است. داخل مزار 8 گوشه دارد و هر گوشه تاقچه بندى شده است. گرداگرد گلوگاه گنبد، گچبرى هاى گوشواره هاى زیبا از جنس ساروج به چشم مى خورد. آنچه از شواهد و قرائن پیداست در چهار طرف بنا سازه هایی وجود داشته که امروزه تخریب شده اند.

بنا با مصالح قلوه و لاشه سنگ و ملات ساروج ساخته شده که شیوهاى پارتى ـ ساسانى است. ورودى مزار، درى کوتاه و تنگ و کوچک است و مرقد پیر در سطح پایین تر از زمین قرار گرفته که نشان دهنده این است که شاید پیش از دوره سلجوقیان و قبل از زمانى که پیر را در آنجا به خاک بسپارند، این بنا معبد مهرى و محل نیایش بغ مهر یا میترا بوده باشد.

قبرستان تم سنیتی

درب کوتاه بقعه پیر؛ رو به گوستانى وسیع و باصفا باز مى گردد که بر روى مزارهاى آن گل کاکتوس کاشته اند. بوته هایى که از حدود آبان ماه تا اردیبهش ماه هر سال غرق گل هاى سرخ رنگ و زیبا هستند. این قبرستان از دوران هاى مختلف اسلامى به جا مانده است. روى سنگ گورها انواع خطوط اولیه اسلامى (از جمله خط کوفى) و خطوط دوران پیشرفته و هنرى خطوط اسلامى ـ مثل نسخ و ثلث ـ بسیار مرغوب از سده 9 تا 11 هجرى به چشم مى خورد که اکثراً در اثر خوردگى از طریق آب باران در حال انهدام اند یا منهدم و خراب شده اند.

اگر شما هم جزو افراد کنجکاو و تیزبین باشید با کمی پیاده روی در اطراف این آرامگاه و قبرستان دچار شگفتی فراوانی می شوید زیرا با یک نگاه اجمالی می توانید تعداد زیادی تکه های سفال را از دوره های مختلف تاریخی مشاهده کنید.

بنای مقدس

این مکان ارزش و احترام خاصی بین مردم روستا دارد، آنقدر که دور تا دور آن را قبرهای بسیاری از دوران مختلف تا امروزه پوشانده است.

در داخل اتاق مقبره تلی از خاک دیده می گردد که روی آن یک پارچه سبز رنگ کشیده شده است که بیانگر اعتقاد اهالی روستا به تدفین شخصی بزرگ و احتمالا امامزاده در این محل است.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ دوست

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "مقبره مقدس تم سنیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره مقدس تم سنیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید