درمان کولیت مادام العمر است

به گزارش وبلاگ دوست، بیماری کولیت اولسراتیو موجب می گردد پوشش داخلی روده عظیم متورم شده و دچار التهاب و زخم گردد. چنین زخمی دچار خون ریزی شده و در اغلب بیماران اسهال خونی طولانی مدت دیده می گردد. به طور معمول اغلب بیماران تا مدت ها تحت درمان اسهال عفونی قرار می گیرند ولی به دلیل بهبود نیافتن و پس از آنالیز بیشتر متوجه

درمان کولیت مادام العمر است

درمان کولیت مادام العمر است

نویسنده:دکتر عباسعلی محرابیان*

بیماری کولیت اولسراتیو موجب می گردد پوشش داخلی روده عظیم متورم شده و دچار التهاب و زخم گردد. چنین زخمی دچار خون ریزی شده و در اغلب بیماران اسهال خونی طولانی مدت دیده می گردد. به طور معمول اغلب بیماران تا مدت ها تحت درمان اسهال عفونی قرار می گیرند ولی به علت بهبود نیافتن و پس از آنالیز بیشتر متوجه می شویم دچار کولیت زخمی یا اولسروز هستند.

در این بیماری که علت واقعی اش ناشناخته مانده، دو فاکتور مهم، یکی ژنتیک یا سابقه فامیلی و دیگری عوامل محیطی دخیل اند. این دو عامل درنهایت موجب می گردد سیستم ایمنی بدن به پوشش داخلی روده عظیم صدمه بزند. عفونت ها از جمله عوامل محیطی هستند که در این بیماری نقش مهمی دارند و حتی باکتری هایی که در روده به طور طبیعی وجود دارند، می توانند در زمینه مساعد ژنتیکی موجب صدمه شوند. عامل دیگری که در بروز علایم و حتی تشدید این بیماری نقش مهمی دارد، استرس است. شدت و وسعت ابتلای روده عظیم در افراد مبتلا یکسان نیست و اگر چه فقط این بیماری روده عظیم را مبتلا می نماید ولی ممکن است قطعه کوچکی از روده و یا سراسر آن را درگیر کند.

به علت عوامل محیطی به خصوص شرایط روحی و استرس که ذکر کردم و بعلاوه تغذیه این بیماران که بسیار مهم است، گاهی شاهد آن هستیم که بیماری علایم خفیف و گذرا دارد و با داروها به سرعت تحت کنترل درمی آید و گاهی موارد آنچنان شدید می گردد که به درمان طبی پاسخ نمی دهد و احتیاجمند جراحی و برداشتن روده عظیم می گردد.

آنچه مهم است و شما باید مدنظر داشته باشید، اینکه بیماری تان طول کشنده و گاهی مادام العمر است و به پیگیری مرتب احتیاج دارد. هرگز با از بین رفتن علایم نباید تصور کنید که بهبود یافته اید و نباید درمان ها را قطع کنید. این مشکل روده عظیم شما، علایم دیگری هم روی پوست، دهان، چشم، مفاصل و حتی کبد می تواند از خود نشان دهد. داروهای مصرفی شما ممکن است روی بعضی از این قسمت های بدن اثر داشته باشد و در یک کلام نباید از پیگیری و مراقبت مستمر غافل شوید. به غیر از موارد حاد بیماری، در سایر موارد محدودیت خاصی برای مواد غذایی که استفاده می کنید، نداریم. پرهیز از مصرف غذای مانده و غیربهداشتی که ممکن است به عود عفونت و تشدید علایم شما بینجامد الزامی است.

در مورد پرسش بعضی بیماران لازم می دانم بگویم شما می توانید ازدواج نموده و حامله شوید و مانند همه صاحب فرزند باشید البته تحت نظر و مراقبت های مخصوص پزشکی.

پی نوشت ها :

* متخصص گوارش، فوق تخصص آندوسکپی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "درمان کولیت مادام العمر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان کولیت مادام العمر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید