آشنایی با کویرهای ایران و سفر به آنها

به گزارش وبلاگ دوست، موقعیت جغرافیایی کشورمان ایران به گونه ای است که کویرهای مرکزی اش توسط رشته کوه های بلند احاطه شده. کویرهای ایران مقصد مناسبی برای سفرهای پاییز و اوایل بهار شماست. در نتیجه بهتر است با انواع کویرهای ایران از جمله کویر لوت، کویر مصر، کویر کاراکال، ابوزیدآباد و راهنمای سفر به کویر آشنایی داشته باشید.

آشنایی با کویرهای ایران و سفر به آنها

1. کویر مصر، سفر به کویر پرطرفدار ایران:

کویر مصر از یکی از پرطرفدارترین کویرهای ایران است. کویر مصر در منطقه خور و بیابانک است. آسمانی صاف با ستاره هایی بی شمار پذیرای شما خواهند بود. برای اقامت در کویر مصر می توانید انواع اقامتگاه از کاروانسرا مانند کاروانسرای تجهیز شده جندق تا هتل بیاضه و اقامتگاه آتشونی را انتخاب کنید؛ که هر سه اقامتگاه، با ظاهری سنتی در دل کویر، لحظاتی ناب برای شما خواهند ساخت. از جاذبه هایی که می توان در تور کویر مصر از آنها دیدن کرد می توان به رمل های کویر و دریاچه نمک، روستای گرمه، مسجد جامع نائین، موزه مردم شناسی نائین و روستای انارک اشاره کرد. همچنین، یکی از واحه های ایران یعنی روستای گرمه در کویر مصر واقع شده است که خود از جاذبه های سفر به این کویر زیباست. شتر سواری و موسیقی سنتی در آتشونی از دیگر تفریحات لذت بخش در کویر مصر خواهد بود. تورهای کویر مصر در وبلاگ دوست 2.5 روزه برگزار می شوند و جهت آگاهی از اطلاعات کامل تور به صفحه تور کویر مصر سر بزنید.

2. پیوند کویر و نخلستان در طبس:

از این به بعد هرگاه اسم طبس به گوشتان رسید، بیابانی بی آب وعلف را تجسم نکنید. منطقه طبس واقع استان خراسان جنوبی، شما را دعوت می کند تا اعجاب طبیعت را به چشم ببینید و لمس کنید. در حقیقت یکی از واحه های ایران، طبس است. منطقه ای در دل کویر که از آب و درخت تشکیل شده و سالهاست محل سکونت انسان هاست. با سفر به این منطقه می توانید به بازدید از بقایای قلعه اسماعیلیه، بند عباسی (نازک ترین سد جهان) ُ پارک گلشن طبس، روستای متروک اصفهک، قلعه قدیمی طبس، نخلستان و شالیزارهای ازمیغان بروید، پیاده روی در تنگه خرو تا چشمه آبگرم مرتضی علی (معجزه آب گرم و سرد در یک رودخانه) را تجربه کنید و از دره کال جنی دیدن کنید. برای سفر به کویر طبس می توانید در تور طبس تا کال جنی وبلاگ دوست شرکت کنید.

3. بر بلندای رمل های مرنجاب:

کویر مرنجاب معروف ترین و گوش نوازترین اسم در بین طبیعت گردان است. شاید بپرسید کویر مرنجاب کجاست؟ کویر مرنجاب در شهر کاشان و واقع در شهرستان آران و بیدگل است. می توانید با سفر به کویر منجاب سری هم به کاشان و آثار دیدنی اش بزنید. برای اقامت در نزدیکی این کوی نیز انتخاب های بسیاری دارید. انواع اقامتگاه های سنتی در کشاشان با امکانات رفاهی بهداشتی وجود دارند. برخی از نزدیک ترین آن ها به کویر مرنجاب، اقامتگاه بومگردی ثنا کاشان، اقامتگاه بومگردی فانوس ویونا کاشان، اقامتگاه بومگردی سرای سایه کاشان، اقامتگاه بومگردی آقا محمد کاشان و اقامتگاه بومگردی آمیرزا کاشان هستند. جاذبه های دیدنی که با سفر به کاشان و کویر مرنجاب می تانید از آن ها دیدن کنید عبارتند از: کاروانسرای عباسی در دل کویر و دریاچه نمک، شهر زیرزمینی نوش آباد، یک تپه باستانی (سیلک)، یک باغ ایرانی (باغ فین)، یک خانه تاریخی (خانه طباطبایی ها) و یک نمونه حمام قدیمی (حمام سلطان امیراحمد کاشانی).

4. کویر لوت یا دشت لوت؟

دشت لوت یا بیابان لوت که به اشتباه در نزد مردم به کویر لوت مشهور است یکی از نقاط فراگرم جهان است. این بیابان وسیع که در جنوب شرقی ایران واقع شده است، بین سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی است. در واقع تنها قسمتی از این دشت بیابانی کویری است و می توان آن را کویر لوت نامید. به طور کلی دشت لوت سه قسمت دارد: 1. لوت شمالی که از زمین های ریگی، شنی و ماسه ای تشکیل شده. 2. لوت مرکزی که شامل پدیده های شگفت آور کلوت ها و توده ها و تپه ای عظیم ماسه ای است. 3. لوت جنوبی که غنی ترین پوشش گیاهی در این منطقه را دارد. با سفر به دشت لوت می توانید علاوه بر پدیده های زیبای زمین شناسی به دیدن قنات ها، محوطه ها و روستاهای تاریخی و سکونتگاه های تمدن های باستانی در حاشیه لوت بروید.

5. کلوت های شهداد، اثر هنری طبیعت:

کلوت های شهداد در استان کرمان و در دل دشت کویر قرار دارند. در گرمترین نقطه زمین در اثر سال ها فرسایش آبی و بادی این پدیده های شگفت انگیز و دیدنی در دشت کویر بوجود آمده اند. دیدن این پدیده های زمین شناسی زیبا، دلیل ترجیح بسیاری از گردشگران به سفر به کویر شهداد، از میان دیگر کویرهای ایران است. برای اقامت در شهداد اقامتگاه های بوم گردی مانند اقامتگاه بابا علی، نبکا و آب انبار شهداد وجود دارند. به کلوت های شهداد به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می شوند. از میان آن ها تنها بازدید از منطقه سبز بدون مجوز امکان دارد. بنابراین بهتر است با تور به این منطقه سفر کنید. برای اطلاعات کامل از تور شهداد وبلاگ دوست به صفحه تور کلوت و کرمان سر بزنید.

6. کویر ابوزیدآباد کاشان

در میان کویرهای ایران، کویر ابوزید آباد خیلی شناخته شده نیست؛ اما در سال های اخیر به یکی از مقاصد کویری گردشگران تبدیل شده است. این کویر که در شهرستان آران و بیدگل کاشان قرار گرفته، به دلیل نزدیکی به کاشان، آران و بیدگل و ابیانه اهمیت دوچندان دارد. با سفر به کویر ابوزید آباد، نه تنها می توانید از زیبایی و سکوت کویر لذت برید، به جالذبه های دیدنی این شهرها نیز دسترسی دارید. بنابراین در کنار تفریح در دل کویر می توانید به دیدار شهر زیرزمینی اویی رفته یا از کاروانسرا و آب انبار صفوی دیدن کنید. برای اقامت در این کویر انواع اقامت گاه های بوم گردی مانند کاروانسرای ابوزید آباد، آتایار، زیباچنار و... وجود دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از تور وبلاگ دوست به این کویر زیبا، به صفحه تور کویر ابوزیدآباد سر بزنید.

7. شهر سپیدپوش ورزنه

کویر ورزنه یکی از معروف ترین مقاصد کویرگردی از بین کویرهای ایران است. این کویر که بین یزد و اصفهان واقع شده است، همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. اینجاست که می توانید به تماشای تپه های شنی زیر آسمان کویر بنشینید و اشکال مختلف هرمی، هلالی، طولی که باد به این تپه ها می دهد ببینید. ویژگی که کویر ورزنه را از سایر کویرهای ایران متمایز می کند وجود عظیمترین سایت تفریحی کویر در ایران، سایت تفریحی واحه در آن است. در این سایت انواع امکانات برای مسافران فراهم شده، از غذا و اقامت گرفته تا انواع تفریحات لذت بخش از جمله موتورهای چهارچرخ، زیپ لاین، سافاری، شتر سواری، پاراگلایدر و.... علاوه بر این سایت تفریحی شما می توانید در اقامتگاه های بومگردی شهر ورزنه نیز اقامت داشته باشید. از دیگر دیدنی های سفر به کویر ورزنه، گاوچاه و مسجد ورزنه، پل صفوی، قلعه و کبوترخانه قورتان را می توان نام برد. اگر تمایل به سفر به کویر ورزنه با وبلاگ دوست دارید، برای اطلاعات بیشتر تور کویر ورزنه را مطالعه کنید.

8. اکوکمپ متین آباد اصفهان

روستای متین آباد در مرز تعادل بین انسان و کویر قرار گرفته است. این نوار ماسه ای در گذشته مرز شکل گیری سکونتگاه های انسان و بستر تشکیل روستاها بوده است. اما متاسفانه امروزه تمام آنها زیر ماسه ها مدفون شده اند. اکوکمپ متین آباد در نزدیکی کاشان و نطنز قرار گرفته و براساس اصول گردشگری پایدار ساخته شده است. در این کمپ از انرژی خورشیدی و انرژی بادی استفاده می کنند. در این منطقه کاروانسرایی به سبک قدیمی و کومه های گلی قرار دارند. همچنینن چادرها و امکاناتی برای کمپ زدن دارد. علاوه بر تفریحات رایج در کویر، از دیگر دیدنی های این منطقه امامزاده آقا علی عباس است که از سال های گذشته حفظ شده و در 4 کیلومتری منطقه متین آباد می توانید بقایای یکی از سایت های باستانی مدفون را ببنید.

9. ریگ جن، مثلث برمودای ایران!

کویر ریگ جن یکی از کویرهای ایران و محلی برای رزم در دشت کویر است. رزم و جنگی برای زنده ماندن! چرا که تا کنون بسیاری از موجودات زنده را به کام مرگ کشانده است. این کویر به دلیل نداشتن چشمه آب خیلی مورد توجه کاروان ها نبوده و چند سال اخیر گروهی از محققان به آن سر زده اند. وسعت این کویر حدود 3800 کیلومتر مربع است و یکی از خطرناک ترین قسمت های آن باتلاق های نمکی است؛ که دلیل مرگ بسیاری از جانداران این منطقه بوده است. شاید به همین دلیل است که مردم محلی این کویر را سرزمینی نفرین شده می دانند و به مثلث برمودای ایران شهرت یافته است. از دیگر ویژگی های کویر ریگ جن، وجود تلماسه های بسیار، شنزارهای روان و پوشش گیاهی بسیار کم است. برای سفر به این منطقه ترسناک و ناشناخته و پیروزی این رزم در دشت کویر، حتما از راهنما استفاده کرده و با گروه سفر کنید!

10. سفر به ریگزارهای زیبای ایران

یکی از زیباترین ریگزارهای ایران، کویر ریگ زرین در نزدیکی شهرستان اردکان استان یزد واقع شده است. اینجاست که می توانید تجربه قدم زدن روی ریگ های روان و تماشای آسمان پرستاره زیبای کویر را داشته باشید. در سفرتان به ریگ زرین می تواندی از روستای تاریخی خرانق که در نزدیکی آن است نیز دیدن کنید. برای اقامت نیز اکوکمپ ریگ زرین اردکان و انواع اقامتگاه بوم گردی در شهر اردکان وجود دارند. اکر تمایل به شرکت در تور ریگ زرین وخرانق وبلاگ دوست دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

در نهایت، پس از انتخاب هریک از کویرهای ایران برای سفر خود، خواندن راهنمای تور کویر و نکات ایمنی سفر به کویر آن را از قلم نیاندازید.

منبع: دالاهو

به "آشنایی با کویرهای ایران و سفر به آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کویرهای ایران و سفر به آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید